З історії створення АТ «Мотор Січ
- Информация о материале
- Просмотров: 3033
15 листопада 1907 р. було прийнято рішення про виділення купцям І гільдії братам Рафаїлу та Хацкелю Мознаїмам земельної ділянки на пл. Т. Шевченка м. Олександрівськ (нині м. Запоріжжя) під будівництво чавуноливарного та машинобудівного заводу. Завод братів Рафаїла та Хацкеля Мознаїмів, який розпочав свою виробничу діяльність у 1909 р., випускав букери, сіялки, жниварки, молотарки, виконував різні види механічної обробки, відливав вироби з чавуну та міді.
У 1914 р. брати Мознаїм, не в змозі виплатити кредити, опинилися на грані банкрутства. У липні 1914 р. на заводі була створена адміністрація у справах Хацкеля та Рафаїла Мознаїмів, якій передавалися всі права управління майном, укладання договорів, ведення господарської та фінансової діяльності.
У листопаді 1915 р. до Олександрівської міської думи звернулося Петербурзьке акціонерне товариство електромеханічних споруд (колишнє Товариство «Дюфлон, Костянтинович i К°» (скорочено «Дека») з проханням продати йому земельну ділянку на пл. Т. Шевченка під будівництво заводу, який під час війни повинен був виробляти двигуни внутрішнього згоряння, в тому числі і авіаційні, а після війни - електродвигуни, динамомашини, холодильне обладнання та інш.
05 грудня 1915 р. Петербурзьким акціонерним товариством електромеханічних споруд куплений завод братів Мознаїмів, у зв’язку з чим був змінений профіль його виробничої діяльності. У 1916 р. був зібраний перший шестициліндровий двигун рідинного охолодження «Дека» М-100 потужністю 129 к.с. для бомбардувальника «Ілля Муромець».
Завод авіаційних двигунів «Дека» був націоналізований на підставі декрету Тимчасового робітного-селянського уряду України від 11 січня 1919 р. у квітні 1920 р. та перейменований на Державний авіаційний завод № 9. В ознаменування 5-річчя жовтневої революції спільним рішенням Запорізького губернського комітету профспілки та Запорізького райкому Всеросійської спілки робітників металістів у жовтні 1922 р. завод перейменований на Державний авіаційний завод № 9 «Більшовик». У 1927 р. завод отримав назву Державний завод № 29, у 1933 р. – Державний завод № 29 ім. П.І. Баранова, у 1943 р. – Державний завод № 478, у 1952 – п/я 18, у 1964 р. – Запорізький моторобудівний завод, нині Акціонерне товариство «Мотор-Січ».
Представляємо добірку документів з історії створення АТ «Мотор Січ» -одної з провідних у світі корпорацій з розробки, виробництва, ремонту та сервісного обслуговування авіаційних газотурбінних двигунів для літаків та вертольотів, а також промислових газотурбінних установок.
Тематичний перелік до виставки
«З історії створення АТ «Мотор Січ»
№ |
Дата документа |
Назва документа |
Пошукові дані |
Зображення |
1. |
11 листопада 1907 р |
Прохання домовласників та мешканців пл. Шевченка м. Олександрівськ Катеринославської губернії про продаж Мознаїму Х.Я. земельної ділянки під будівництво заводу |
Ф-24, оп. 1, спр. 1662, арк. 6-7 |
|
2. |
03 січня 1908 р |
Запродажний запис на земельну ділянку під будівництво Мознаїмом Х. чавуноливарного та машинобудівного заводу на пл. Шевченка м. Олександрівськ |
Ф-24, оп. 1, спр. 1662. арк. 36 - 37 |
|
3. |
17 квітня 1909 р. – 20 червня 1909 р. |
Заява братів Мознаїмів Х. та Р. про призначення спеціальної комісії для огляду та посвідчення виконання всіх умов запродажного запису, висновок комісії та постанова Олександрівської міської думи про оформлення купчої на земельну ділянку |
Ф-24, оп. 1, спр. 1662, арк. 34 – 35 зв. |
|
4. |
лютий 1914 р. |
Оцінка будівель та обладнання заводу землеробських машин та знарядь братів Х.Я. Мознаїма та Р.Я. Мознаїма |
Ф-24, оп. 1, спр. 824, арк. 110 - 114 |
|
5. |
23 листопада 1915 р. |
Адміністративний акт про створення адміністрації у справах Хацкеля та Рафаїла Мознаїмів |
Ф-24, оп. 1, спр. 2014, арк. 26 - 27 |
|
6. |
24 листопада 1915 р. |
Довідка до заяви Акціонерного товариства електромеханічних споруд від 23 листопада 1915 р. до Олександрівської міської управи щодо відведення товариству земельної ділянки під будівництво заводу |
Ф-24, оп. 1, спр. 2014, арк. 8 - 9 |
|
7. |
не раніше 25 листопада 1915 р. |
Довідка про обставини продажу земельної ділянки під будівництво заводу братам Х.Я. Мознаїму та Р.Я. Мознаїму |
Ф-24, оп. 1, спр. 2014, арк. 21 - 22 |
|
8. |
03 грудня 1915 р |
Договір між Олександрівською міською думою та Акціонерним товариством електромеханічних споруд про передачу земельної ділянки товариству під будівництво заводу |
Ф-24, оп. 1, спр. 2014, арк. 31 – 32 зв |
|
9. |
1915 р |
Викопіювання із загального плану м. Олександрівськ Катеринославської губернії земельної ділянки, що виділялася акціонерному товариству електромеханічних споруд |
Ф-24, оп. 1, спр. 2014, арк. 71 |
|
10. |
1915 р. |
Опис заводу братів Х.Я. Мознаїм та Р.Я. Мознаїм |
Ф-41, оп. 1, спр. 1, арк. 129 - 131 |
|
11. |
29 серпня 1916 р |
Заява Авіаційного заводу Олександрівського відділення акціонерного товариства електромеханічних споруд про потребу в донецькому мінеральному паливі на жовтень 1916 р. |
Ф-41, оп. 1, спр. 1, арк. 121 – 121 зв. |
|
12. |
31 грудня 1917 р |
Відомість про терміни поставки Товариством електромеханічних споруд моторів та запасних частин до них |
Ф-41, оп. 1, спр. 1, арк. 127 |
|
13. |
22 вересня 1922 р |
Відомість майна Державного авіаційного заводу № 9, вивезеного в Крим |
Ф-171, оп. 1, спр. 21, арк. 106 – 106 зв. |
|
14. |
03 березня 1923 р. |
Анкета Державного авіаційного заводу № 9 м. Запоріжжя» |
Ф-171, оп. 1, спр. 81, арк. 42 - 44 |
|
15. |
28 березня 1923 р. |
Доповідь про роботу Державного авіаційного заводу № 9 за січень 1923 р. |
Ф-171, оп. 1, спр. 81, арк. 54 – 55 зв. |
|
16. |
липень 1923 р |
Анкета Державного авіаційного заводу № 9 м. Запоріжжя |
Ф-171, оп. 1, спр. 81, арк. 126 – 127 зв. |
|
17. |
1923 р. |
Загальний план Державного авіаційного заводу № 9 «Більшовик» м. Запоріжжя |
Ф-171, оп. 1, спр. 309, арк. 12 |
Укладач Заступник начальника відділу інформації та використання документів
|
Ірина КОЗЛОВА |
|
|